Hilda

Den Gud som ser dig
                    
 
 
                      
   
 
 
Här kommer ett kapitel från en bok som jag verkligen älskar att läsa! Alla kapitlena i boken har något att säga till mig, påminna mig om nåt, elr helt enkelt gör så att jag tänker om, Just det här kapitlet tycker jag är ssuuuuperB!
 
 " Gud är alltid nära oss. Men vissa dagar kan vi ändå uppleva att Gud är avlägsen från våra liv och från vår vardag. En del dagar kan vi till och med ställa oss frågan : "Vet Gud hur jag har det?" Hopplöst kan vi sucka : " Bryr han sig ens? "
En gång kallade Hagar Gud för Seendets Gud. Hagar var en kvinna som verkligen visste hur det var att vara utanför. Hon befann sig mitt i öknen, bortskickad, borträknad och dessutom gravid. Hon måste ha känt sig som den mest ensamma människan på jorden.
Men mitt i hennes ensamhet fick hon uppleva att Gud verkligen såg henne precis där hon var. I just den situation hon befann sig, mötte Gud hennes behov. På samma sätt ser Gud också dig just där du befinner dig och han vill möta din längtan. Han ser din sorg och dina behov. Gud vet hur du har det och han vill hjälpa dig. Gud är inte långt borta från dina bekymmer eller din sorg. Han vill vara delaktig i hela ditt liv. Ibland gör vi misstaget att förvandla Gud till en avlägsen figur som knappt vet vad vi heter. Så är det inte.
Precis som en förälder så vill Gud dig allt gott och han älskar att iaktta dig.
När mina döttrar är ute och leker så följer jag dom ofta med blicken. Jag vakar över dom och jag tycker om att betrakta dom. Men de är inte kontrollerande blickar jag ger dom, utan blickar avomtänksamhet och kärlek. Jag vill inte att nåt ont ska hända dom och om de skulle ramla så är jag snabbt på plats för att trösta dom.
så är det med Gud också. Hagar var ensam och uträknad. Ingen frågade efter henne och ingen såg hennes djupaste behov. Ingen utom Gud. Gud brydde sig och Gud var snabbt på plats för att trösta och upprätta. Gud är lika nära dig och han ser dig där du befinner dig just nu. "